Nieuw btw-id nummer voor ondernemers
Ook een blauwe envelop op de mat gevonden? In de maand oktober ontvangen 1,3 miljoen ondernemers een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Wij leggen uit wat dit voor een eenmanszaak gaat betekenen.
Wat is een btw-identificatienummer?
Wanneer u een eenmanszaak registreert bij de Kamer van Koophandel ontvangt u een btw-identificatienummer. Dit identificatienummer is een uniek nummer dat opgebouwd is uit 14 tekens. Deze tekens bestaan uit de landcode (NL), 9 cijfers (voorheen de RSIN/fiscaal nummer of Burgerservicenummer) en de toevoeging B01 of hoger. Dit nieuwe nummer moet vanaf 1 januari 2020 verplicht gebruikt gaan worden ter identificatie. Iedere ondernemer kan zichzelf met behulp van dit nummer identificeren als btw-plichtig ondernemer.
Wat verandert er voor mij als ondernemer?
Het nieuwe btw-identificatienummer verwerkt niet langer het BSN van de ondernemer, waardoor de privacy beter wordt gewaarborgd en identiteitsfraude voorkomen kan worden. Vanaf 1 januari 2020 is dit nieuwe nummer geldig en moet deze onder meer vermeld worden op facturen, de website en visitekaartjes.
Let goed op!
Gooi het oude nummer (het omzetbelastingnummer) niet weg, deze is namelijk nodig voor de communicatie met de Belastingdienst en de btw-aangifte. De komende 2 maanden heeft u alle tijd om uzelf voor te bereiden op het gebruik van het nieuwe nummer. Wat u moet doen? Geef het nummer door aan uw boekhouder, uw klanten en leveranciers, pas het aan op uw website en andere correspondentiekanalen en vervang het nummer op uw facturen. Zo bent u klaar voor het nieuwe jaar en voorkomt u verzuimboetes.
Heeft u vragen over de brief die u ontvangen heeft van de Belastingdienst of wilt u meer weten over het nieuwe btw-id nummer? Neem dan gerust contact met ons op.